Stačí sa zamyslieť len na chvíľu a hneď nám docvakne, ako negatívne takýto ľudia ovplyvňujú svoje okolie. Napríklad sa k nim konečne raz zázrakom dostane skvelá príležitosť, ale oni to hneď idú prebrať za „kompetentnými“ známymi a „učia sa hrať hokej od zverolekára“. Samozrejme tí ich podporia v tom, že nech nič nevymýšľajú a neskúšajú nič zmeniť. Veď predsa „taký je osud“...
Zaujímavé však je, že sa takýto ľudia vyjadrujú, len keď majú negatívny názor, inak sú ticho. Čiže nepodporia druhých v ich zámere, ale snažia sa všetko spochybniť (to bude asi tými televíznymi novinami).
Rozumný a príčetný človek chápe, že keď sa chce napríklad naučiť hrať hokej, tak ide za hokejistom alebo trénerom a spýta sa na informácie a ich postup. Nepýta sa svojho švagra, ktorý videl hokej 2x v živote, aj to v televízore. Keď sa chcete naučiť napr. ako rozbehnúť podnikanie, tak sa budete učiť od človeka, ktorý už svoje podnikanie rozbehol, venuje sa mu a vie Vám relevantne odpovedať.
Jediná možnosť ako neprísť k ujme je vytrénovať si správny postoj a naučiť sa rozlišovať medzi skúsenosťami (skutočnosťou) a názorom ( domnienkami a spracovanými informáciami, to isté sú správy v televízií). Inak sa môžeme pripraviť o skvelé príležitosti a veci, ktoré k sa k nám dostávajú, ale kvôli takýmto „radám“ ich nevyužijeme.
Konkrétny príklad : Nesprávny prístup:
Povedzme, že Lucia si chce kúpiť auto. Je štvrtok, už má vybratú značku Volvo, model s60 a tiež už má peniaze.Doma sa už dohodla s manželom, on súhlasil a dohodli si stretnutie v autosalóne s predajcom na budúci týždeň v stredu poobede. Blížil sa koniec týždňa a Lucia sa v piatok dohodla, že v nedeľu príde na návštevu k svojej kamarátke Katke.
V nedeľu prišla ako sa dohodli, rozprávali sa o bežných veciach ako zvyčajne a potom Lucia celá nadšená povedala Katke, kam sa chystá v stredu a ako sa už teší na svoje nové auto. Keď Katka počula, že Lucia si chce kúpiť volvo, okamžite začala namietať, že to nie je dobrý nápad, že to je zbytočne drahé, má drahý servis a často sa kradne. Ďalších 10 minút Lucii vysvetľovala, prečo si nemá kúpiť auto, ktoré tak dlho chcela, ale má si podľa nej radšej vybrať Škodu, alebo Renault.
Keď prišla Lucia domov, mala zlú náladu, pohádala sa s manželom a poznačila si, že v pondelok zruší dohodnuté stretnutie v autosalóne.
Toto je typický každodenný prípad, obmedzeného myslenia a emocionálnej nevyspelosti.
Každú jednotlivú vec, ktorú Katka povedala Lucii o tom, prečo si nemá kúpiť Volvo, samozrejme spracovala v minulosti svojim (obmedzením) myslením.
Na mieste je uvedomiť si niekoľko vecí:
Katka nemá auto značky Volvo a preto je to čo povedala, len nepodložená a nezmyselná teória. Drahé sa jej zdá možno preto, pretože to porovnáva s Deawoo, čo je úplne iná kategória, alebo sama málo zarába. Drahý servis ? Podľa čoho to porovnáva ? Je Katka automechanik? Kradne sa ? Pravdepodobne sa kradnú všetky autá, ale možno akurát niekomu v jej rodine ukradli Volvo, tak sa zrazu kradne Volvo.
Pripomína mi to mentálnu úroveň dieťaťa, ktoré opakuje dookola to, čo raz počulo (obzvlášť nadávky :D : môj vlastný príklad).
Keby bola Katka trochu vyspelejšia, určite by tieto hlúposti nepovedala a neuškodila by tak Lucii ani predajcovi Volvo.
Správny prístup:
Lucia zahodí za hlavu Katkine názory a pôjde sa spýtať kamaráta, ktorý má firmu a má už tretie volvo za posledných 7 rokov a jazdí s ním denne. On bude vedieť odpovedať na väčšinu otázok, ktoré budú Luciu zaujímať a povzbudí ju, že si vybrala správne. Na ďalšie otázky sa môže obrátiť napríklad na mechanika, ktorý servisuje volvo už nejaký ten piatok a bude vedieť všetko, čo potrebuje. Po týchto odpovediach môže urobiť seriózne rozhodnutie, pretože je to na základe skúseností.
Teraz už viete ako tento rozdiel v skutočnosti funguje a obrovsky vplýva na život človeka. Keď nabudúce zaregistrujete, že sa Vás takto snaží niekto ovplyvniť, už budete vedieť aký postoj k tomu zvoliť a či je tá „rada“ správna alebo je len slovom do vetra.
zdroj: www.janblansky.com (VIP klub)